Tuesday, August 24, 2010

Malas!

Rasa macam nak mengarang, rasa macam nak dok senyap. Rasa cam nk kol seseorang. Rasa cam nk tdo. rasa cam nk tutup laptop. rasa cm nk panaskan minyak di kuali tuh huh...
Rasa macam seribu rasa nk buat macam-macam. Tapi apakan daya, rasa badan nie lemah longlai, tk daya bergerak, MALAS! Bukan main banyak misi-misi dan perancangan untuk mengisi kekosongan di hati ni, tapi apabila smpai ke tahap pelaksanaan. Keluarlah perkataan yang sering menghantui kamus hidup kita... Adeh... Rasa Malas plak nk tulis blog nie.

Peristiwa....
Tyme aku sudah beribadat, lagi spesifik, solat terawikh, bersama keluarga, ske sangt dapat berjemaah ngun keluarga, walopon bukan dari jarak dekat atau sebaris saf tapi, kalau kami dah dpat berada dalam satu jemaah solat, rasa cam bahagia di hati ni. Sebab aku ade visi untuk mewujudkan satu keluarga yang bersandarkan Islam. Dan ingin melihat keberkesanan Islam terhadap kehidupan keluarga... Yelah an, kita harus mengikut langkah demi langkah, setelah selesai menyempurnakan Individu Muslim kita( yang aku tk sure smpurna ke tak) kita harus pula membina keluarga, dan keluarga kita haruslah diterapkan dengan dasar-dasar Islam, dan mendidik anak-anak kita sejak lahir lagi akan New World Order! Woho agak ekstremis aku nie! hahaha.... alamak terpesong ah dari apa yang aku nk smpaikan sebenarnya....

Okeh, selesai kitrang menunaikan solat terawikh, dan duduklah kami bertiga bersembang-sembang. Dan smpai satu tahap tuh. kami pon bosan, almaklumlah. 3 pinggan nasi. burger malaysia lagi. semangkuk laksa jirang sebelah bagi. mana tk cepat bosan dan penat. Mulut nie dari tadi asyik mengeluarkan asap-asap sedawa dan bau-bau yang meloyakan. Soz, dalam kesenyepan kami, dan masing-masing dalam dunia sendiri melayan alunan irama perut masing-masing. Kakak aku pon mengeluarkan kata arah, "mat! pegi amik kunci ngun ayah! cepatlah bosan nie!"

aku segara membantah! "Malas lah gila-gila malas! tlonglah! abang tengh kenyang perut yang amat sangt nie, dlam semyang tadi, kerap kali dh keluarkan gepulan-gepulan asap lutsinar tnpa disengajakan" begitulah jawpan aku apabila dipuitiskan, dan diberi sedit olhan untuk mnjadikan jalan cerita lebih menarik....

akak aku dengan pantas! mengelurakan fatwa dari kamus hidup beliau! " mat. kau dalam sehari kalau tk keluar perkataan malas tkleh ke?"

aku dengan pantang dicabar terus lantang bersuara! " dah kakak tuh... asal tk pergi sendri!. Dah tau tak malas. pegilah!"

beliau menjawab "akak tknak pergi bukan sebab akak malas. tapi sebb akak memg taknak!"

dan begitulah kami adik bradik... perkara kecil tok pergi amik kunci ngun ayah pon bleh dijadikan isu. dan penghasilan debat-debat juara dunia! berlngsunglah isu debat yg disaksikan oleh adik aku sorang tuh. smbil tersenyum-senyum mempersendakan kitorang....

soz... macam mana dengan kamus hidup korang? aku malas ah! or aku takanak! dan aku memng tidak berkemampuan tok melakukan? Huh! tak rasa cam ade shock electric skit ke ble kita menggantikan perkataan malas dengan aku taknak!

Kita rasa cam kita merendahkan kemampuan kita an? Dan dalam diri siapa tidak wjud sifat ego? Sifat berbngga? Walopon sedikit, tapi sifat tersebut masih wjud dalam diri kite. Dan tidak mustahil. apabila kita mula persoalkan kemampuan dan kapasiti kita, tindak balas serentak akan mula menghasilkan isyarat-isyarat dalam sistem neuron kita kepada otak. dan terus menyedarkan "diri dalaman kita" our inner self untuk bertindak dan melwan! dan memprotes atas mindset yg kita keluarkan! kita mampu! dan tkde siapa dalam dunia bleh merendahkan kemampuan aku! termasuk diri aku sendri!

Dah kalau aku mmpu, asal aku tidak melaksankan? Soz dengan pantas. segala ideologi ini akan wujud dalam diri kita, apabila otak kita mula formulasikan semua ini dalam bentuk kebiasaan! tiada lagi yang menjadi mustahil! segala perancangan! segala tindk balas badan kita akan menjadi serentak! kita mula bertindak liar dluar dugaan! Sebab sifat ego yang wujud dalam diri kita menggalakkan aktiviti tersebut! kita mula memberontak kepada sifat kita yang merendakah diri kita! kita bertarung untuk mmbuktikan kita mmpu mengatasi segalanya!

Dan kita mula menukar persepsi hidup kita! dari orang yg pemlas! dan hanya mmberi alasan! kepada mereka yang bertindak balas secara serentak "instantaneous reaction" dan kita mula mengambil peluang atas apa hidup dapat tawarkan kepada kita.

So.. marilah kita mulakan anjakan paradigma sama-sama.


No comments:

Post a Comment